Sunday, March 30, 2014

penyucian jiwa ditanah suci...pt.7

entri pt.6...

19 mac 2014; hudaibiyah,ladang jamal, umrah ke-4

sehari sebelum pulang ke KL...waaa...sedih...kalaulah aku boleh hentikan masa....memang tak boleh la kan...hari ni kami join satu lagi ziarah tambahan ke hudaibiyah untuk miqat umrah ke-4 serta lawat ladang unta,muzium sekali...bayarannya 25sar sahaja.



lawatan ke muzium hudaibiyah...

original quran zaman Othman bin Affan..

 
kami wif maqam ibrahim                              telaga zam-zam


cantikkan bulu mataku...


penangan debu padang pasir
super cute...aloloo..kalo lah boleh rembat sekor masuk kargo...

insiden menyayat hati....;c

@ladang jamal ...ladang ke?kandang je kot...korang akan lalu sini on the way nak ke masjid hudaibiyah untuk miqat.akan nampak kandang-kandang jamal ni tepi jalan je...betul la, bulu mata jamal ni memang panjang dan cun...haha aku yang dah pakai spek itam bagai ni pon tak tahan dengan debu padang pasir ni...geng jamal ni rilek je kot...

insiden sedih aku tengok kat sini, pergelutan antara anak jamal dengan pengembala tu berebut nak susu..kalo korang perasan dalam gambar kat atas, kaki belakang ibu jamal akan diikat untuk elak kena terajang masa diorang nak perah susu...kesian..diorang perah memang tanpa belas...walaupun ibu jamal tu dok meraung mengerang kesakitan....sedih.anak jamal tu pulak terpaksa bergelut nak minum susu ibunya yang memang hak dia kot!

jadi, jangan tanya aku macam mana rasanya susu jamal tu....memang tak sanggup aku nak beli minum sebab tak nak subahat...emo tetiba hihi...ke aku je yg lebih-lebih berperikebinatangan?? tapi betul...mengalir air mata ibu jamal tu...tak tau la aku kalo tempat lain diorang perah dengan lemah lembut...jamal tu unta dalam bahasa arab...lupa nak mention plak;p

setel kat sini,terus ke masjid untuk miqat...then terus balik ke masjidil haram...sampai masjid dah nak masuk waktu maghrib...so kali ni aku tawaf lepas maghrib...selesai tawaf, azan isyak berkumandang..moralnya, kaum adam yang berhajat nak solat depan kaabah, silalah buat tawaf selepas maghrib...insyaallah dapat..ayah aku dapat solat depan hajarul aswad...tapi kaum hawa tak boleh...polis akan tarik keluar...

lepas isya', sambung saei dan tahlul....alhamdulillah....selesai umrah ke-4..moga diterima oleh-Nya.....
.
.
.
till then
xoxo.




2 comments:

  1. baru nak tanya kenapa namanya Jamal...eheheeh
    begitu sekali dorang nk susu kan..kalau JM pun tak nak minum mengenangkan nasib jamal yg jeirt2 tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...tu la pasal sangat kesian..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...