Tuesday, December 20, 2016

jejak jepun day 5: pt.2 Arashiyama Bamboo groves,Togetsukyo bridge, shinkyogoku street

sambungan dari SINI...


setel letak bag di guesthouse, tanpa berlengah lagi terus jalan keluar untuk naik bas ke Arashiyama area yang sememangnya femes seantero dunia tu...aku kat kyoto ni sehari je....esok pagi dah nak gerak ke osaka....jadi aku terjah mana yang sempat je la...

untuk ke arashiyama, naik bas ke kyoto station dulu. dari situ baru boleh ambil kyoto city bus nombor 28 ke arashiyama-tenryuji mae, lebih kurang 30 minit perjalanan.


arashiyama bamboo forest.

kat sini femes dengan bamboo forest trail dia....hurmmm ok la bagi aku...cantik jugak...tapi sebab aku ni budak kampung yang dah biasa tengok pokok buluh, jadi tiada yang istimewa sangat cuma dia punya susunan memang win la...tersusun je. masa ni takde rasa nak posing sangat sebab cuaca sangatlah sejuk...gigil weh...nak buka glove nak tekan shutter pon memerlukan kekuatan fizikal mental...hehehe tapi aku gigihkan jua untuk sekeping dua kenangan di hari tua nanti.


the foodies!

bila cuaca sejuk, perut pon asyik minta di isi ...tambahan pulak pagi ni belum breakfast proper lagi...jadi bila nampak kedai miso ni terus terjah la..nak kata lapar tu takde mana pon sebab sepanjang jalan  asyik makan biskut dan coklat....tapi sebab sejuk punya pasal, nak kena makan sup panas untuk panaskan badan...bila dapat pegang mangkuk miso tu panas-panas...perghhhh memang heaven ok! baru terasa ada lagi rupanya jari jemari ku....hahaha layan aiskrim masa winter pon heaven gak sebab lama mana ko makan pon tetap tak cair..nice!


sightseeing...

bila perut dah kenyang, kaki pon turut gembira untuk meneruskan langkah...kami sekadar jalan santai tengok permandangan yang memang super ohsem! memang cantik dan bersih...deretan kedai kat sini pon ala-ala kedai traditional gitu...satu per satu kedai kami masuk terjah...tengok-tengok jela...nak beli memang tak la kan...hehe bukan tak mampu tapi takde yang berkenan di hati;p

lama jugak la kami lepak kat sini tengok gelagat manusia yang lalu lalang....japanese ni memang nature dia kot...buatlah kerja apa pun, semangat dia lain macam...memang aku respect!

togetsukyo bridge

antara tempat tarikan bila dah sampai di arashiyama ni....memang cantik tasik ni...kalau boleh berbasikal pusing taman ni memang heaven la...niat tu ada...kekuatan tu tak berapa nak ada untuk mengayuh di tengah cuaca sejuk beku ni...hehe...boleh bayangkan udara sejuk tu terjah kat muka waktu tengah kayuh tu...pergghhhh beku la wei..

dah hampir tengahari baru bergerak balik...untuk ke next pit stop....

fushimi inari shrine!

untuk ke sini, boleh refer no.bus kat map...aku dah lupa pulak...tapi memang ada station nama fushimi inari ni...tempat tarikan pelancong kot...

bila sampai, tengok orang ramai gila weh....hurmmm berangan la nak dapat gambar cantik dan kosong macam google punya tu...setiap kali nak snap memang akan ada kepala orang! tempat ni memang pack sangat dengan tourist dan local yang datang untuk buat wish la kot...sebab ni kan diorang punya shrine...aka tempat suci...jadi kasi peluang kat diorang je la....aku tengok sipi-sipi pon jadi la;p

deretan kedai yang jual street food sepanjang jalan masuk ke shrine tu memang mencabar iman betul....nampak sangat sedap dan menyelerakan pulak tu...adoi la...sabar je la nak je aku beli...hehe tapi status halal dia memang diragui la..

sejarah pasal shrine ni, kalau nak tau lebih lanjut korang boleh google jela...malas? nah aku dah bagi link...sila klik dan baca ok. hari pon dah nak gelap, kami balik ke guesthouse dulu untuk check-in...winter memang siangnya pendek...kul 5 petang pon dah gelap macam kul 8 malam.

shinkyogoku shopping street.

al-kisahnya, plan aku malam ni nak geisha hunting...tapi sejuk-sejuk geisha pon tak nak muncul...haha gigih weh aku tunggu berjam-jam semata-mata nak jumpa geisha...tapi hampa...hurmmm takpelah..mungkin alasan aku untuk repeat?muahahaha

untuk tengok geisha, korang boleh ke area Gion. dengar cerita dalam kul 6-7 malam macam tu boleh jumpa geisha...tapi ikut nasib jugak la kan...macam aku nasib tak berapa nak menyebelahi...tapi dah sampai sini tak kan tak nak try hunting kan?

hampa dengan geisha, aku terjah shinkyogoku shopping street pulak...pon hampa!hahaha salah percaturan....sebab winter, kedai tutup awal daa...waktu kami sampai ni, hampir semua kedai dah tutup...tinggal beberapa keping je yang buka...hurmmm alasan untuk repeat lagi..yahoo!!!!hahaha

jadi macam tu je la malam aku di kyoto berakhir....terus cari bas balik ke guesthouse....ggrrrr

*nijo castle walking distance je dari GH Hannari tapi aku tak sempat nak terjah...sempat tengok dari luar je la...sebab sibuk nak geisha hunting...hehehe
.
.
.
.
till then
xoxo.


                                                                                                                     

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...