Wednesday, October 12, 2016

land of down under:perth.. budget 5d4n


kembali bersiaran!tinggalkan seketika cerita pasal winter di jepun , europe trip yang dah hampir 2 tahun lepas dan jugak cerita brunei yang memang tak berkesudahan..haha memang tak sempat nak mengaranglah sekarang....tapi bila fikir balik, memang kena siapkan jugak sebagai renungan masa depan..huhu 


ok sekarang aku nak cerita pasal trip duo 5D4N ke australia atau nama manja nya...aussie pada 26-30/8/2016 yang lepas. merujuk kepada peta yang aku tempek kat atas, korang boleh tengok sendiri betapa luasnya bumi kangaroo ni..dan aku hanya sempat jejak bumi perth... part of western aussie sahaja...hurmm kalau nak cover semua aku rasa memang kena cuti berbulan la gamaknyer..tunggu tabung penuh kita sembang lagi;p

trip kali ni pendek je, 5d4n. sebab utama aku masa beli tiket ni nak makan fish n chips kat fremantle!..tu je..haha gigih tak?tapi bila dah buat itenerary....hurmmm menyesal pulak sebab banyak tempat best yang boleh diterjah kat perth ni.ok...alasan untuk repeat!

return tic AA aku dapat rm410/pax..murah tak?murah sangat la kan..hehe


rm1 = aud3.1!

rate semasa aku tukar duit di nu sentral pada 23/8/2016: 1 aud = rm3.10

total aku bawak: AUD850 ok macam biasa aku akan bentangkan bajet dulu sebelum bercerita tentang pengembaraan yang penuh epik ni...muahaha..3 elemen utama/terpenting dalam bajet untuk setiap trip adalah seperti berikut:

Accomodations; (aud120 aka rm372 )
  • Cervantes Lodge 1 night: aud45 
  • Malaysian Hall Perth 4d3n: aud75
 Transportation; (aud92.77 aka rm287.60 )
  • Aries car rental, nissan micra 2days: aud45.27
  • petrol: aud25.9
  • transperth bus: aud12.40 (day rider)
  • transperth airport- CBD-airport: 2x aud4.6= aud9.2
resit petrol..
2 kali isi petrol untuk perjalanan lebih kurang 500++km

transperth bus airport-CBD-airport dan all day tic untuk fremantle trip;p


Entry fees/rental; (aud32 aka rm99.20 )
  • sandboard: aud5
  • caversham wildlife park: aud27
entry fees and all...


     Shopping & foods; (rm... ).
    note: shopping & makan ialah elemen tambahan mengikut citarasa individu

    groceries...gambaran kasar harga untuk anggaran bajet korang

    borong perfumes...murah wei!

    *note: sila ke chemist di William St..sebab kat Murray St. selalu out of stock..tumpuan rakyat malaysia kot!

    jadi total burst: rm372 (accm) + rm287.60 (t/port) +rm99.20 (e.fees) = rm758.8 aka aud245!!

    hahhh nampak?kemewahan bajet disitu...haha aku ada lebihan lebih kurang AUD600 utk makan dan shopping ok!muahaha memang trip kali ni makan dan shopping like a king!so tunggu apa lagi? just pack n fly la....wohoooo
    .
    .
    .
    till then
    xoxo.


    No comments:

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...