Sunday, March 23, 2014

penyucian jiwa ditanah suci...pt.1


alhamdulillah...alhamdulillah...alhamdulillah...hanya itu yang mampu aku ucapkan...berakhir sudah kembara 12 hari penyucian jiwa di 2 tanah suci, kota madinah al-munawarah & kota makkah al-mukaramah..moga mendapat umrah yang mabrur...amin..

ini umrah aku yg pertama...harap-harap lepas ni boleh pergi lagi...hihi pendek kata kembara kali ini memang the best la kalo nak compare dgn china ke korea ke vietnam ke..memang xboleh nak compare kot.ayah aku bertindak sebagai mahram untuk umrah kali ni.kami berlima...aku.mak.ayah & 2 orang akak aku. flite aku ke madinah 10/3/14 jam 3.00 petang...dua hari selepas kehilangan pesawat MAS MH370...sedih.masa sampai klia, penuh dengan press yg masih berkampung untuk membuat liputan berita ditambah pulak dengan kehadiran ahli keluarga dan sahabat handai penumpang dan krew terlibat.sayu je....

aku naik Saudi Arabian Airlines...jakun jap..hihi selama ni asyik naik AA dgn MAS je kot..aku saja pilih saudi, tukar angin sikit...overall memang best...kapal dia besar, seat pon luas, makan pon best dan yg paling penting ada bacaan doa naik kenderaan sebelum berlepas ok...alhamdulillah...& jgn terkejut kalo tengok ramai pilot dlm flite tu.. uniform yang male flight attendant pakai sebijik cam baju pilot...so aku xsure baju pilot dia macam mana...pakai jubah kot?

ok cukup melalut...flite ni terbang dari kl-riyadh-madinah, total 11 jam, plus transit kat riyadh lebih kurang 2 jam untuk isi minyak,tukar cabin crew & loading makanan.fuhhh tapi transit duduk dlm kapal je la...tak turun pon...krew je dok turun naik.

 flite 11 jam pon xterasa lama sangat sebab ada entertainment...boleh layan movie,dengar lagu,baca quran,belajar cara nak buat umrah,tengok cartoon dll..
                                                                          
perut pon terjaga..betul la kata pepatah, kenyang perut senang hati...3x makan weh, mana sempat nak rasa lapar...2x heavy meal, 1x light meal..so layan je la apa yg ada sebelum mendarat di madinah, lebih kurang jam 2 pagi waktu malaysia @ jam 9 malam waktu madinah...fyi waktu sana 5 jam lebih lambat dari kat malaysia...so buat pertama kalinya...aku jetlag!

.
.
.
till then
xoxo.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...