Tuesday, October 22, 2013

preparation...orient trip 31/10-12/11/2013

12 days: Macau-HK-Shenzen-Yangshuo-Guilin-Guangzhou-Macau



tempek map itu harus ye..hoho baru tak sesat kan?..projek mega mega la sangat kan;p untuk tahun 2013 ni aku nama kan sebagai orient trip..kenapa orient? sebabnyer orient bermaksud wilayah/negara di sebelah timur..kena sangat la dengan negara yang bakal aku jejaki ni..entri kali ni aku prepare sebagai peringatan untuk masa depan...rutin sebelum travel nak kena setel kan apa yang patut..ye la travel sendiri ni bajet memang menjadi elemen yang terpenting gitew..hihi sedar diri..kalo bajet dah ciput tapi gatal gak nak  jalan-jalan..kena rajin lebih sikit cari info...aku listkan mana yang aku rasa nak list la..susunan tak penting,yang penting infonya ye...


  1. cuaca & waktu- boleh check kat web date& time ni...sangat berguna wokeh..
  2. matawang- kat hong kong guna HK Dollar, kat china guna Yuan Renminbi, Macau guna Macau Patacas (MOP), tapi boleh je guna HKD pon..sama je rate dia. so aku tukar Yuan & HKD je...masa aku tukar rate dia 100hkd= rm42, 100yuan= rm52..memang mahal masa ni..tapi terpaksa sudaa..layan je la..
  3. bekalan makanan- energy bar,chocolate,roti,maggi,biskut..ok ni memang wajib...trip ni total 13 hari...lama tu..tapi sebab aku ni memang malas nak amik luggage bagai..so takde la nak bawak rice cooker ke makanan dalam tin ke hape kan..aku cuma bawa yang senang dan yang penting ringan..iA..tak kebulur kot...hihi anggap je la tengah diet..pandai-pandai la nak idop;p
  4. ubatan- salon pas,panadol, handyplast,vicks,supplement...ni yg selalu aku bawa...ni depends la..stakat ni memang ni je la yang aku cari masa travel mana-mana pon...sangat berguna bila dah penat ukur jalan seharian.
  5. mtr HK,Metro SZ,GZ- aka lrt la kalo kat mesia ni..ok info pasal public transport ni mmg penting ..sebelum pergi mintak dload & study route dulu...kat google play banyak apps...boleh plan journey route bagai...sekarang henpon semua dah canggih kan apedehal...guna apps ni kita boleh tau mana nak exit nanti, masa nak sampai berapa lama dan sewaktu dgn nyer...aku dload kat playstore je senang...kalau sesat salah exit station..dah bazir masa kat situ..
  6. visa- nak ke china perlu visa, hong kong tak payah. so apply online kat sini...print dan hantar hard copy bersama passport, sekeping gambar (b/ground putih@biru), dan bayaran utk berapa entry korang nak..bleh semak kat sini utk fees visa ni..
  7. HALAL food-  kalo travel mmg aku suka try local food..of kos yg halal la kan..tak pun aku cari seafood/ veggies dan bukan yang berasaskan daging..walaupun aku alergic seafood tapi kalau terpaksa aku balun je hihi...tu je la yg senang kalo dah susah nak jumpa restoran halal..kat HK boleh refer HKhalalfood 
  8. Masjid kat HK- boleh refer sini & sini jugak...ye la kemana pon ko nak pegi perintah ALLAH nak kena tunai gak kan..iA di permudahkan segala urusan..hihi lagipun biasa nyer area masjid ni mesti ada halal food gak kan..so 2 in 1 la kan...
  9. Tiket- nama pon orient trip..macau-HK-SZ-Yangshuo-Guilin-Guangzhou-Macau.....so kalo gatal nak buat trip lompat2 camni...mental fizikal nak kena mantop...tiket bus/tren nak kena beli awal..dalam 2 hari in advance..nak elak tiket abis..yela rakyat china ni bukan sorang dua...berjuta-juta lemon...nak berebut tiket dengan diorang nak kena sepenuh hati..hihi harap sukses la trip ni...kita merancang tuhan yang menentukan segala...ye dop? so back-up plan is a MUST!
  10. Booking.com- utk hostel ak booked kat sini je...ye la tak payah deposit bagai..senang..kalo nak cancel pon free je tapi at least 3 hari sebelum la.. mana nak tau kot tiket abis ke hape kan...

huhu...setel semua? aku rasa la....aku harap sukses la trip kali ni..pape hal pon yang penting jangan P.A.N.I.K ok!!...ni plan asal..tapi boleh berubah mengikut keadaan..seminggu je lagi nak mulakan expedisi tanah besar ni dengan bajet RM2500??..mampukah?hoho.. just wait & see wokeh..papepon let's live to the fullest!!
.
.
.
till then
xoxo.


1 comment:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    An Thái Sơn chia sẻ trẻ sơ sinh nằm nôi điện có tốt không hay võng điện có tốt không và giải đáp cục điện đưa võng giá bao nhiêu cũng như mua máy đưa võng ở tphcm địa chỉ ở đâu uy tín.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...